Dieet

Crash dieet

Het crash dieet staat voor snel afvallen in een korte tijd. Het wordt ook wel ziekenhuisdieet genoemd. Door het eten sterk te beperken kan je in een week tijd een aantal kilootjes verliezen. Het dieet is een probaat middel voor mensen die op het laatste moment wat gewicht kwijt willen raken.
Als men voor een blijvend effect gaat dan is het crash dieet af te raden. Het eetgedrag is namelijk zo afwijkend dat dit niet op de langere termijn vol gehouden kan worden. Het honger gevoel is overheersend en het tekort aan vitamines, bouwstoffen en vezels is ongezond. Zodra het normale eetpatroon weer opgepakt wordt zal men snel aankomen in gewicht.

Eiwitdieet is goedkoop

Hoewel iedereen zijn voorkeuren heeft om af te slanken is deze wijze van afvallen mijn favoriet. Je hoeft er geen dure repen of shakes voor te kopen. Een grote beker magere Franse kwark van 450 gram kost 80cent en levert ruim 40 gram eiwitten op en iets meer dan 225 Kcal. Een volwassene heeft per dag 0.8 gram eiwitten nodig per kilo gewicht. Iemand die 55kg weegt heeft met een beker magere kwark al zijn eiwitten voor die dag al binnen (55kg x 0.8 = 44 gram nodig). Door voldoende eiwitten te eten voorkom je dat het lichaam je spieren en botten ‘afbreekt’ om aan energie te komen. Bovendien zorgen de eiwitten ervoor dat het hongergevoel langer uitblijft dan als je alleen wat fruit eet of sap drinkt. Heb je de benodigde eiwitten binnen dan is het een zaak van niet teveel calorieen eten.
Hoe minder calorieen je eet; hoe meer je zal afvallen. Wel ervoor zorgen dat er ook genoeg fruit/groenten gegeten worden. Aanbevolen wordt om minimaal 1.5 liter te drinken per dag (water, thee, koffie enz). Volgens het Voedingscentrum heeft een volwassen vrouw (31-50 jaar) met een actievere leefstijl 2300 Kcal per dag nodig. Dezelfde vrouw van 31-50 jaar met een rustige leefstijl mag 2000 Kcal innemen. Jonge mannen van 14-18 jaar die actief zijn mogen het meest consumeren: 3300 Kcal.